Vill höja porto med en krona om året

Postnord vill höja priset på frimärken och slippa dela ut post fem dagar i veckan. Det berättade bolagets Sverigechef Annemarie Gardshol i Ekots lördagsintervju.
– Det känns ju som att vi har en postreglering, eller ett krav på oss, som kanske är lite otidsenlig, sa Annemarie Gardshol i intervjun.

Hon fick även svara på frågor om postutdelning som nu fem dagar i veckan.
– Vi vill fortsätta med det, men jag tror inte att det håller över tid, sa hon i Ekot

Postnord önskar en ny postlag redan 2019 och man vill vill ta bort pristaket på frimärken, vilken bara godkänner en höjning av portot i takt med konsumentprisindex.

Annemarie Gardshol förespråkar en portohöjning med ungefär en krona om året.

– Sedan millennieskifte har vi kanske höjt portot med 20 procent, samtidigt som våra kostnader ökat med 200 procent, uppgav hon i intervjun.

Posta en kommentar

4 kommentarer
  1. Kent Jiresjö skriver:

    Undrar var hon lärde sig räkna. Från 5:- till 9:- (inrikes brev) får jag till 80%. Från 6:- till 21:- (utrikes brev) får jag till 350%. Samma höjning på allt annat vid en mycket snabb koll.

    • Din mamma skriver:

      …och hur mycket har Postnord dragit in sen den 01/03-2018 då de lagt på administrationsavgift och moms, (utöver tullavgift dvs), på samtliga i snitt ca 150 000 postpaket / dag ifrån ehandel ifrån Asien? (Nej, inte bara ifrån Kina, jag har nämligen testat att handla ifrån Japan, Korea, Thailand, Malaysia, Kina. Beskattning och extra avgift skett varje gång!)
      Där kan vi snacka pengar,… att de sen ökar porto-kostnader är bara ett +

  2. Finn Nielsen skriver:

    Postnord jobbar inte för filatelisterna, men höga löner det har dom, jag undrar hur många CHEFER det finns i det bolaget?

  3. Jörgen Johansson skriver:

    Det är bättre att försöka hålla kvar taxorna, men att minska på utdelningskravet. För de flesta människor torde det vara fullt tillräcklig att få post 1 gg/vecka, och det är tveksamt om man ens behöver få den levererad ända fram till ytterdörren. Postboxar i matbutiker är en bättre lösning, som dessutom är betydligt kostnadseffektivare. Fast man kan ju misstänka att Postnord numera främst ser sig utdelare av direktreklam, och då är väl ytterdörren attraktiv kan man tänka…

Drivs av Wordpress, av Cynatic