Varannan skickar vykort i sommar

Nära hälften av svenskarna, 47 procent, uppger i en TNS SIFO-undersökning att de kommer skicka vykort i sommar. Vykorten går framför allt till vänner och familj, få går till chefen.

Trots att det finns mängder av sätt att kommunicera i dag verkar trenden att skicka fysiska sommarhälsningar hålla i sig. TNS SIFO har på uppdrag av Posten gjort en undersökning bland 1.000 privatpersoner i Sverige.

Generellt tänker fler kvinnor (52 procent) än män (44 procent) skicka iväg en fysisk semesterhälsning. Delas svaren upp i regioner är det boende på Gotland, Öland och i Småland som är mest benägna att sända en sommarhälsning med Posten, över hälften svarar att de tänker göra det.

I den yngre åldersgruppen, 15–29, tänker 44 procent skicka iväg en hälsning med Posten i sommar. I den åldersgruppen är det männen som skickar flest vykort; 45 procent och kvinnorna skickar något färre; 43 procent.

Chefen gör dock bäst i att inte förvänta sig för många vykort i sommar. Av alla som svarat är det bara en procent i åldersgruppen 50–64 år som tänker skicka fysiska semesterhälsningar till sin chef. Populära mottagare är vänner, föräldrar, mor- och farföräldrar, liksom barn och barnbarn. Det syns framför allt om man frågar personer i åldersgruppen 30–49 år, där 83 procent av dem tänker skicka vykort till föräldrar och mor- och farföräldrar och 61 procent skickar till sina vänner.

Det finns också de som skickar vykort till sin före detta partner; fyra procent av männen i åldersgruppen 30–49 år svarar att de tänker sända iväg en hälsning till en gammal flamma. Kvinnorna håller sig dock ifrån det, av dem svarar ingen att de kommer skicka ett vykort till sin ex-partner.

Nu har Posten gjort en app för iPhone, iPad och iPod Touch för att förenkla skickandet.

– Det är många som dagligen använder sin telefon för att fota sin omgivning, framförallt på semestern, men ofta fastnar fotona där. Med appen Riktiga vykort har användaren nu möjlighet att dela med sig av det de fotar på ett sätt som många uppskattar, nämligen som vykort, säger Anders Åsberg, chef Marknad- och Tjänsteutveckling på Posten Meddelande.

Posta en kommentar