Minskat intresse för julklappar från utlandet

E-handeln växte med 11 procent under tredje kvartalet, enligt Postnords rapport E-barometern. Det är en lägre kvartalstillväxt än vad som uppmäts i undersökningen sedan kvartal tre år 2011.

Skönhet och hälsa är den produktkategori som sticker ut med en tydlig positiv utveckling. I rapporten ser vi också att allt färre svenskar planerar att köpa sina julklappar från utländska e-handelssajter.

Det är fortfarande kläder och skor som flest svenskar e-handlar på regelbunden basis, men skönhet och hälsa knappade in i kvartal tre. Så många som 34 procent hade köpt skönhet och hälsa under kvartalet, jämfört med 36 procent för kläder och skor.

• Frimärken och vykort
Frimärks- och vykortssamlare fortsätter att handla mycket från utlandet men någon detaljerad uppgift finns inte i rapporten.

Att e-handla från utlandet lockar inte svenska konsumenter i lika hög grad som det har gjort tidigare, och den nedåtgående trenden påverkar även julklappshandeln från utländska webbutiker. Sedan år 2017 har andelen julklappsköpare på nätet som planerar att handla minst en av sina julklappar från utlandet minskat från 19 till 13 procent.

• Mer miljömedvetna
– I yngre åldersgrupper syns minskningen mer, vilket möjligen kopplas till att hållbarhetsfrågan har lyfts ordentligt de senaste åren, där de yngre generationerna är särskilt drivande. Att e-handla från utlandet går inte alltid i linje med en vilja att minska sin miljöpåverkan. Till exempel har returer från onlineköp nyss uppmärksammats i media, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.

Även om tillväxten under detta kvartal, med sina 11 procent, är något lugnare än vad branschen vant sig vid, är det sannolikt att julhandeln fortsätter att växa. Rapporten visar att fler än någonsin tidigare planerar att köpa minst en julklapp på nätet (56 procent) och att andelen ökar i samtliga åldersgrupper. Det är också betydligt fler än förra året som planerar att lägga mer än halva julklappsbudgeten på nätet. Totalt beräknas julklappshandeln på nätet för år 2019 till cirka 8,4 miljarder, baserat på konsumenternas självuppskattade planerade julklappsbelopp online.

13 procent av befolkningen planerar dessutom att köpa julklappar under den ”svarta fredagen” som går av stapeln i slutet av november.

Några slutsatser från rapporten E-barometern kvartal 3 2019

  • E-handeln under kvartal tre växte med 11 procent vilket är den lägsta kvartalstillväxten vi sett sedan kvartal 3 2011.
  • Samtidigt är det fler än någonsin som e-handlar under kvartal tre (69 procent) och fler än någonsin som planerar att köpa julklappar på nätet (56 procent).
  • Skönhet och hälsa är den produktkategori som växer mest i kvartalet sett till hur många konsumenter som har handlat i respektive kategori (34 procent jämfört med 30 procent 2018).

Posta en kommentar

Drivs av Wordpress, av Cynatic