Sällskapet är nerlagt, men hemsidan kommer tills vidare att finnas kvar.
På denna sida har våra medlemmar möjlighet ställa frågor eller att lägga objekt som de behöver hjälp med. Det kan röra sig om portosatser, stämplar, postrutter, frågor om lämplig litteratur mm.
Formulär för begäran om Hjälp eller ge ett svar på någon av nedanstående frågor!
Detta brev har skickats från Wien den 2.8.14 till Stockholm. Kuvertet har öppnats i London; LONDON ´OFFICIALLY SEALED´. Kuvertets baksida har ankomststämplats i Stockholm 20.9.14.
Frågan är: "Varför har brevets postväg varit via England och London?"
Öterrike var i och för sig vid den här tiden en stor sjömakt med en stor hamnstad i Pola, så brevet kan ha gått via Medelhavet.
Aerogram från Indien till Sverige
Detta brev har skickats under andra världskriget från Indien till Alingsås i
Sverige. Kan ej ge något datum eftersom stämpeln är oläslig. Uppenbarligen
har brevet varit med om någon olycka; flyghaveri eller fartygshaveri.
Kan någon ge någon ledtråd om vad som kan ha hänt?
Från Australien har följande svar inkommit vilket återges som engelsk läsövning:
The cover bears a Jai Hind (Long live India) postmark of August 1947. It was used just
after India was granted independence in 1947 and the date give a clue as to the details of the accident that gave rise to the
cachet.
In A. E. Hopkins (1967) A history of wreck covers, at pages 169-70, he describes mail salvaged from
the wreck of a BOAC flying boat which crashed into the sea at Bahrain in the Persian Gulf on 23 August
1947 while attempting to land. It was flying from Hong Kong to Great Britain and the mail
included letters from India of 20-22 August 1947. Hopkins does not illustrate the cachet on the cover but does note the use of a one
line cachet
with the DAMAGED BY SEA WATER. Given the type of cancel although I cannot read the date I would
be fairly sure it is from August 1947 and this is the wreck from which the cover was salvaged.
It is a nice item and with perission of the owner I would like to use the illustration in a note in India
Post, the journal of the India Study Circle, of which I am a member.
I hope this helps.
Cheers
Brian Austin
Tuart Hill, Western Australia
Naturligtvis har Brian fått min tillåtelse att anväda bilden i India Post. Hopkins var en
av pionjärerna inom området olyckspost (wreck and crash mail) och jag rekommenderar boken, för den är mycket
läsvärd även om man inte samlar på crashpost.
När det gäller flygkrascher brukar man idag referera till:
Courrier Recupere - Recovered Mail 1937 - 1988 av Henri L. Nierinck
I Nierinck finns stämpeln illustrerad som nr 470823f.
Rev. G 2011-06-01
©Sveriges Militärpostsällskap, Webmaster: Gunnar Zetterman, V1.4.0
Every reasonable attempt has been made to identify owners of copyright. Errors or omissions will be corrected in subsequent releases.