Testversion

Detta är en testversion!
Det innebär att bildtexter och portosatser kan vara felaktiga.

logo

Nytt och uppdateringar

Nästa möte

Möten

Läs mer!.

Nytt nummer ute


Läs mer!

Nya sidor

Svåra singelfrankeringar efter 1950.

Bältespännarna

Logo

Bältespännarna har fått en ny hemsida: sff.nu/sfb/

Bältespänneren Nr 1 2022
Samlarföreningen Bältespännarnas medlemstidning heter Bältespännaren och i början av mars kom nummer 1/2022 ut. Som vanligt har tidningen ett mycket varierat innehåll med alla illustrationer i färg. Robert Forsberg bidrar med en utförlig artikel om SITY-BREVET, lokalposten i Ystad och kringliggande städer.
Claes Hederstierna redovisar ...
Läs mer!

Logga SMPS

SMPS

Nytt nummmer av MPT

MPT nr 91
Läs mer!

Mötestider för 2022

På grund av Covid-19
är alla möten tsv inställda.
Årsmötet kommer att ske
med poströstning.


FFC 1968

1968-01-31 First Flight DC-8-55

SK963 Köpenhamn-Frankfurt-Zürich-Aten-Entebbe-Nairobi-Dar es Salaam.

Med anslutningsflyg från Stockholm

FFC till Dar es Salam

Stockholm-Dar Es Salam - FF19680131ARNDAR.

1968-04-01 Nattflyget 10 årsjubileum - SC19680401.

1968-04-01 First Flight DC-9-32

SK875 Köpenhamn-Wien-Aten-Kairo.

Med anslutningsflyg från Stockholm

FFC till Wien

Stockholm-Wien - FF19680401ARNVIE.

1968-04-01 First Flight Lufthansa Boeing 737

FFC Hamburg Stockholm

LH210 Hamburg-Stockholm - FF19680401HAMARN.

FFC Stockholm Hamburg

LH211 Stockholm-Hamburg - FF19680401ARNHAM.

1968-04-02 First Flight DC-9-32

SK685 Stockholm-Köpenhamn-Milano.
SK686 Milano-Köpenhamn-Stockholm.

FFC Milano

Stockholm-Milano - FF19680402ARNMIL.

Milano-Stockholm - FF19680402MILARN.

1968-04-03 First Flight DC-9-32

SK585 Köpenhamn-Stuttgart-Madrid.
SK686 Madrid-Stuttgart-Köpenhamn
.

FFC Stuttgart

Stockholm-Stuttgart - FF19680403ARNSTR.

Stuttgart-Stockholm - FF19680403STRARN?

1968-04-06 First Flight DC-9-32

SK760 Köpenhamn-Stockholm-Leningrad.

FFC till Leningrad

SK760 Stockholm-Leningrad - FF19680406ARNLED.

1968-05-13

Jönköping-Stockholm (Linjeflyg) -FF19680513JJKGARN.

1968-05-13 Nattpostflyg

Nattpost

Stockholm-Borlänge-Karlstad (Linjeflyg) nattpostflyg - FF19680513ARNBLEKSD.

Karlstad-Borlänge (Linjeflyg) nattpostflyg -FF19680513KSDBLE.

Nattpost

Karlstad-Borlänge-Stockholm (Linjeflyg) nattpostflyg - FF19680513KSDBLEARN.

Borlänge-Stockholm (Linjeflyg) nattpostflyg - FF19680513BLEARN.

1968-05-13 Nattpostflyg

Nattpost

Stockholm-Umeå-Luleå - FF19680513ARNUMELLA.

Umeå-Luleå - FF19680513UMELLA.

Luleå-Umeå - FF19680513LLAUME.

Night mail

Luleå-Umeå-Stockholm - FF19680513LLAUMEARN.

1968-05-30 First Nonstop Flight DC-8-62

SK931 Köpenhamn-Los Angeles.
SK932 Los Angeles-Köpenhamn.

Med anslutningsflyg från Stockholm

Stockholm-Los Angeles - FF19680530ARNLAX.

1968-06-04 First Flight DC-8-33 & DC-6B

SK597 Köpenhamn-Reykjavik SK711 Reykjavik-Narssassuak.

Med anslutningsflyg från Stockholm

ffc Reykjavik

Stockholm-Reykjavik - FF19680604REKARN.

Stockholm-Narssassuak -FF19680604ARNUAK.

1968-06-04 First Flight DC-8-33

SK598 Reykjavik-Köpenhamn.

Med anslutningsflyg till Stockholm

ffc Reykjavik

Reykjavik-Stockholm - FF19680604REKARN.

1968-06-05 First Flight Trans-Asian Express DC-8-62

SK971 Köpenhamn-Tashkent-Bangkok-Singapore-Djakarta.
(SK971 Köpenhan-Singapore: se 1967-11-04.)

Med anslutningsflyg från Stockholm

FFC Djakarta

Stockholm-Djakarta - FF19680605ARNJKT.

1968-06-08 Midnight Sun Flight

1968-06-17 AB Sverigeflyg

Stockholm-Göteborg - SF19680617STOGOT.
AB Sverigeflyg var ett bolag för taxiflyg och direktionscharter.
Den 13 juni bröt en strejk ut bland SAS piloter. Enligt SvD
tvingades posten att vidta extraordinära åtgärder. Antagligen
har man chartrat plan från AB Sverigeflyg för att få fram posten.

1968-07-13 First Flight DC-9-32

FFC

SK486 Oslo-Stockholm - FF19680713OSLARN.

FFC

SK487 Stockholm-Oslo - FF19680713ARNOSL.

1968-11-01 First Flight DC-9-41

FFC Helsingfors

SK734 Stockholm-Helsingfors - FF19681101ARNHEL.

SK737 Helsingfors-Stockholm - FF19681101SHELARN.

Med anslutningsflyg från/till Oslo

Oslo-Helsingfors.
Helsingfors-Oslo.

1968-11-03 First Flight DC-9-41

SK768 Köpenhamn-Stockholm-Moskva.

Stockholm-Moskva - FF19681103ARNMOW.

Modell DC-9-33AF

Modell av flygplanet Douglas DC-9-33AF, tillhörande SAS flygplansflotta. Planet är utrustat med motorer från Pratt & Whitney med typ JT8D-11 med en dragkraft av 13600 kg. Maximal marschfart 925km/tim. Levererades till SAS hösten 1969. Planet, som är avsett förfraktgods, tar inga passagerare. Lastkapacitet 110,6 kubikmeter,maximal fraktvikt 15500 kg, planets egen vikt är 51700 kg, pris 4,6millioner US dollar, 1969.
DigitaltMuseum UUID A757B5CB-45A7-463F-9A2F-ED4B870CCE24

Historik

Douglas DC-9, tvåmotorigt jetdrivet flygplan tillverkat av Douglas Aircraft Company Inc. (senare McDonnell Douglas, numera Boeing) i Long Beach, Kalifornien, USA. Tillverkningen startade 1965 och den sista DC-9 levererades i oktober 1982. Ursprungsversionen DC-9-10 hade kapacitet för 65-75 passagerare. Efter hand förlängdes kroppen och flygplanet erbjöds i varianterna DC-9-20, DC-9-30, DC-9-40, DC-9-50 och DC-9 Super 80 (även känd som MD-80). Bland de stora operatörerna av DC-9-familjen finns bl a SAS, TWA, American Airlines, Alitalia och Swissair.

< 1967  UPP  1969 >