FFC 1939
1939-05-01 Reopened
Stockholm-Riga-Moskva (återöppnad) - FF19390501MBAMOW.
1939-05-15 - 1939-05-21 Swissair
Zürich-Warszawa-Kaunas-Riga-Talinn-Helsingfors-Stockholm (Swissair) - FF13190523ZRHMBA.
1939-05-23 - 1939-05-27 First Flight Pan Am
Stockholm-Marseilles-Lissabon-Horta-New York (ABA & Pan Am) -FF19390523MRSNYC.
1939-06-15 Reopened
Göteborg-Köpenhamn (återöppnad) - FF19390615GOTCPH.
1939-06-24 First Flight Pan Am
New York-Shediac-Botwood-Southampton-London-Stockholm - FF19390624NYCBMA.
Shediac-Botwood-Southampton-London-Stockholm - FF19390624ShediacBMA.
Botwood-Southampton-London-Stockholm - FF19390624BotwoodBMA.
1939-06-26 - 1939-07-01 First Flight Pan Am
Första luftpostflygningen från Stockholm via London,
Southampton till Botwood Newfoundland.
Stockholm via London-Southampton-Foynes-Botwood (Newfoundland) - 19390626BMABotwoood.
Stockholm via London, Southampton-Foynes-Botwood (Newfoundland)-Shediac-New York - 19390626BMANYC.
Cirkulär nr 39 1939
I cirkulär 39 kungjorde Generalpoststyrelsen att
"Luftpost med flyg över Nordatlanten" skulle
upprättashållas av Pan Am. En nordlig från Southhampton och
en sydlig från Marseille med en tur per vecka med Clippeflygplan.
Försändelserna skulle förses med texten:
"Par service aèrien transatlantique Europe-Etats Unis".
.
1939-08-15 Flygolycka Vordingborg
1939-10-13 Kungörelse om återupptagen trafik
Andra världskriget bröt ut den 1 september, vilket innebar att många flyglinjer upphörde.
Den 13 oktober kungjorde postverket att från Sverige endast flyglinjerna Stockholm-Åbo-Helsingfors-Talinn-Riga-Moskva och Malmö-Köpenhman-Amsterdam, med anslutningar till London (Shorehamn 15.10.39), Bryssel och Berlin, voro i trafik.
1939-10-18 Reopened
Göteorg-Köpenhamn (Återöppnad) - FF19391018GOTCPH.
AB Aerotransports tidtabell november 1939
1939-12-21 -1940-03-23 Temporär linje
Sundsvall-Vasa - FF19391221SDLVAA.
Vasa-Sundsvll - FF19391221VAASDL.
Vasa-Sundsvall-Stockholm - FF19391221VAABMA.
(Linjen öppnades på grund av Vinterkriget.)
Hände år 1939
BOAC
On 24 November 1939, BOAC was created by Act of Parliament to become the British state airline, formed from the merger of Imperial Airways and British Airways Ltd. The companies had been operating together since war was declared on 3 September 1939, when their operations were evacuated from the London area to Bristol. On 1 April 1940, BOAC started operations as a single company. Following the Fall of France (22 June 1940), BOAC aircraft kept wartime Britain connected with its colonies and the allied world, often under enemy fire, and initially with desperate shortages of long-range aircraft. During the war, the airline was sometimes loosely referred to as 'British Airways', and aircraft and equipment were marked with combinations of that title and/or the Speedbird symbol and/or the Union Flag. (Wikipedia)
1939-06-01 Avskaffat luftposttillägg
1 juni avskaffade Frankrike luftposttillägget till Finland och Polen.
Samma sak för Sverige?