Testversion

Detta är en testversion!
Det innebär att bildtexter och portosatser kan vara felaktiga.

Bältespännarna

Logo

Nytt nummer

Bältespännaren nr 2 2022

Läs mer!

Auktion

GodsfrimŠrke

Läs mer!

Hembygdsfilatelisterna

logo

Möten

  • 1 december
  • 26 januari (prel.)

Läs mer!.

Nya sidor

Svåra singelfrankeringar efter 1950.

Bältespännarna

Logo

Bältespännarna har fått en ny hemsida: sff.nu/sfb/

SMPS

Sällskapet är nerlagt, men hemsidan
kommer tills vidare att finnas kvar.

Logga SMPS

Nytt nummmer av MPT

MPT nr 92
Läs mer!


FFC 1939

1939-05-01 Reopened

Stockholm-Riga-Moskva (återöppnad) - FF19390501MBAMOW.

1939-05-15 - 1939-05-21 Swissair

Zürich-Warszawa-Kaunas-Riga-Talinn-Helsingfors-Stockholm (Swissair) - FF13190523ZRHMBA.

1939-05-20 First Flight Pan Am Boeing 314 "Clipper"

Fam-18 New York Horta Azores Islands-Lisbon-Marseille.
Piloted by Arthur E. LaPorte.

FFC New York-Marseilles

Mail to Sweden

?

1939-05-25 First Flight Pan Am Boeing 314 "Clipper"

FAM-18 Marseilles-Lissabon-Horta-New York.

FFC Marseilles New York

Feeder Mail from Sweden

FFC Marseilles New York

FFC Marseilles New York

Stockholm-New York (ABA & Pan Am) - FF19390523MRSNYC.

1939-06-15 Reopened

Göteborg-Köpenhamn (återöppnad) - FF19390615GOTCPH.

1939-06-24 First Flight Pan Am Boeing 314 "Clipper"

FAM-18 New York-Shediac-Botwood-Foynes-Southampton.
Piloted by Harold Gray,

FFC from New York

Mail to Sweden

Webmaster has only seen a few consignments for Sweden.

New York-Sverige - FF19390624NYCSWE.

Shediac-Sverige - FF19390624ShediacSWE.

Botwood-Sverige - FF19390624BotwoodSWE.

FFC

FFC

Botwood till Kristianstad via Irland.

1939-06-30 First Flight Pan Am Clipper

FAM-18 Southampton-Foynes-Botwood (Newfoundland)-Shediac-New York

England - USA

Feeder Mail from Sweden via London

Stockholm - Newfoundland

Första luftpostflygningen från Stockholm via London,
Southampton till Botwood Newfoundland.

Stockholm-Botwood (Newfoundland) - 19390626BMABotwoood.

Stockholm - New York

Stockholm - New York

Stockholm-New York - 19390626BMANYC.

CirkulÀr nr 39 1939

I cirkulÀr 39 kungjorde Generalpoststyrelsen att
"Luftpost med flyg över Nordatlanten" skulle
upprÀttashÄllas av Pan Am. En nordlig frÄn Southhampton och
en sydlig frÄn Marseille med en tur per vecka med Clipperflygplan.
FörsÀndelserna skulle förses med texten:
"Par service aèrien transatlantique Europe-Etats Unis".

1939-08-15 Flygolycka Vordingborg

1939-10-13 Kungörelse om återupptagen trafik

Andra världskriget bröt ut den 1 september, vilket innebar att många flyglinjer upphörde.

Den 13 oktober kungjorde postverket att från Sverige endast flyglinjerna Stockholm-Åbo-Helsingfors-Talinn-Riga-Moskva och Malmö-Köpenhman-Amsterdam, med anslutningar till London (Shorehamn 15.10.39), Bryssel och Berlin, voro i trafik.

1939-10-18 Reopened

Göteorg-Köpenhamn (Återöppnad) - FF19391018GOTCPH.

AB Aerotransports tidtabell november 1939

PDF-fil med tidtabellen.

1939-12-21 -1940-03-23 Temporär linje

FFC till Vasa

Sundsvall-Vasa - FF19391221SDLVAA.

Vasa-Sundsvall - FF19391221VAASDL.

Vasa-Sundsvall-Stockholm - FF19391221VAABMA.

(Linjen öppnades på grund av Vinterkriget.)

Hände år 1939

BOAC

On 24 November 1939, BOAC was created by Act of Parliament to become the British state airline, formed from the merger of Imperial Airways and British Airways Ltd. The companies had been operating together since war was declared on 3 September 1939, when their operations were evacuated from the London area to Bristol. On 1 April 1940, BOAC started operations as a single company. Following the Fall of France (22 June 1940), BOAC aircraft kept wartime Britain connected with its colonies and the allied world, often under enemy fire, and initially with desperate shortages of long-range aircraft. During the war, the airline was sometimes loosely referred to as 'British Airways', and aircraft and equipment were marked with combinations of that title and/or the Speedbird symbol and/or the Union Flag. (Wikipedia)

1939-06-01 Avskaffat luftposttillÀgg

Sans surtaxe

1 juni avskaffade Frankrike luftposttillÀgget till Finland och Polen.
Samma sak för Sverige?

< 1938  UPP  1940 >